Putování po vlastech českých a zemích přilehlých- 2020  v úpravě

01.07.2020

Zde se můžete dočíst, jak jsme se rozhodli podrobněji prozkoumat krásy naší vlasti. Neměli jsme žádný konkrétní cíl, jen jsme měli daný termín dovolené a věděli, že dcera nás čas od času opustí kvůli povinnostem a zase za námi dojede. Potřebovali jsme být v dojezdové vzdálenosti a flexibilní. Také z důvodu Covid krize nebylo zřejmé, co a jak bude, kam se budeme moci podívat a kam ne. Řekli jsme si, že to necháme koňovi a budeme se řídit aktuální situací a počasím. Nehledě na to, že u nás je opravdu krásně a v případě potřeby vystrčíme nos na Slovensko , do Maďarska nebo do Rakouska.

1. den - sobota 27.6.

Zahajujeme dovolenou intenzivním balením saků paků a kolem páté odpoledne odjíždíme směr Sloup v Čechách. Koná se tam sraz Caravanu 24, opožděné Čarodějnice a tak jsme si říkali, že se rádi uvidíme s některými účastníky, protože jsme se poměrně dlouho neviděli. Dorazili jsme poměrně pozdě,  ale stihli jsme večeři i povídání.

Parkujeme v rekreačním objektu Dolu Bílina 50.7449303N, 14.5944453E

Máme zde i snídani (vřele doporučeno, levné, dobré a slušné zázemí.

2. den - neděle 28.6.

Po snídani a trochu povídání (musíme zjistit, co je kde nového) vyrážíme sami na kola směr sklárnu Ajeto (50.7364006N, 14.6379186E) a Pekelné doly (50.7268794N, 14.6469147E).

V Ajeto ve sklářské krčmě  máme možnost pískovat na sklo, tak samozřejmě vyrábíme sklenici na kafíčko. V pekelných dolech prohlídka jeskyní, polívka. Najezdili jsme 13 km, Jára našel houby a my s Háňou ještě tradičně zajeli do Mňau café (káva, Medovník, zmrzka a Aperol Spritz).

K večeru přejíždíme do České Lípy na parkoviště (50.6822764N, 14.5384669E) u Poklopového mostu (technická památka 50.6828725N, 14.5376219E); procházíme se po historickém centru, je pěkně opravené, jako většina měst; za prohlídku určitě stojí Klášter obutých Augistiánů (o Adventu tam jsou moc pěkné trhy - 50.6858203N, 14.5344644E); zřícenina vodního hradu Lipý (50.6838561N, 14.5396758E); zámeček Červený dům (50.6842911N, 14.5401928E)

3. den - pondělí 29.6.

Vstáváme brzy, leje jak z konve, vezeme Háňu na autobus do Prahy. Jedeme zpátky na parkoviště a jdeme na kafe do Café Union (50.6844483N, 14.5367097E). Typická kavárna s velkými okny a balkónky v 1.patře, pěkná. Ale šlehačka sprejovka pokazila dojem. Tu jsme v kavárně této úrovně nečekali. Jinak od rána plno, lidé chodí i na snídaně. Ještě jsme koupili chleba Dobrák a vyrazili směr Broumov. Cestou stavíme v Častolovicích ve Floriánově huti, malá rodinná firma, vyrábí umělecké předměty, petrolejky, ozdoby na zahradu, džbány, karafy, spoustu krásných věcí. Zrovna balily zakázku na barevné zahradní dekorační koule. Mohli jsme nakouknout do hutě a brusírny, ale bohužel jsme nebyli předem domluvení na prohlídku a majitel zrovna nebyl doma. Tak nás nemohl provést. I tak to bylo velmi zajímavé (50.7183036N, 14.5338878E)

V Břehyni jsme se stavěli na skvělou točenou zmrzlinku - velká za 28,- Kč a měli jsme všech osm druhů. A měli i mrkvičkovou. A nebyla hnusná, naopak.

Pak zastávka v Žacléři, kontrola bytu, vyložení prádla, servis a frčíme dál na Broumovsko. Parkujeme z posledních sil v Broumově, kousek od kláštera (50.5874317N, 16.3305486E) a jdeme spát. Ráno musíme trochu popracovat a pak už se chystáme na prohlídku kláštera.

4. den - úterý 30.6.

Prohlídku kláštera (50.5866806N, 16.3337983E) máme v 11:00, je relativně krátká, ale rozhodně stojí za to. Úžasná knihovna, refektář, sakristie a vnitřek kaple je ohromující. Je zde uložena kopie Turínského plátna (dotyková s původní darovací listinou a s příběhem, jedná se o unikát)

Procházka Broumovem, oběd ve skvělé jídelně Střelnici (dobré jídlo, milý personál, rychlá obsluha a velmi přijatelné ceny, jen kafe je lepší si dát v kavárně). Moc jsme si pochutnali, najedení jsme byli dosyta (50.5865078N, 16.3294383E). V Broumově je velká vzácnost - hřbitovní kostel Panny Marie. Jedná se o hrázděný kostel z dubových trámů. Uvnitř krásně zdobený. Na hřbitově je pochováno mnoho řádových sester, které byly v 50. letech internovány v Broumově. Místní osůbka, pan Neumann velmi poutavě vyprávěl o historii. Nechal vytvořit novou křížovou cestu (původní byla ukradena). Kostel i klášter provozuje soukromá agentura.

Následně se přesouváme do vesničky Slavný. Po cestě je vidět spousta roubených chalup, některé jsou hodně zchátralé, ale některé jsou krásně opravené a obývají je chalupáři.

Nad Slavným je placené parkoviště, pěkně zpevněné, stojí 60 Kč a je východiskem pro výlety do Broumovských stěn (Polické stěny) (50.5381536N, 16.2899778E).

Je zde pěkná procházky (nám tedy trvala přes 3 hodiny a šlo se jen 8,7 km). Je to chvílemi pohodový terén a chvílemi jsme se málem kutáleli. Ale bylo to pěkné, hlavně kamenná zvířata a vyhlídky. Je to obdoba Prachovských skal nebo Adršpachu, ale je zde významně méně lidí a je to velmi malebné.

Večer po návratu k autu rychle vaříme večeři a už se nám nechce nikam jet. Zákaz zde žádný není, zaplaceno na 24 h máme, tak zde spíme. Jen jsme si přejeli na kraj parkoviště do koutku, abychom nepřekáželi.

5. den - středa 1.7.

Vstáváme brzy, nákup v místní sámošce a jedeme směr Police nad Metují. Dnes má být horko a na mne dolehla únava posledních pracovních týdnů a balení na dovolenou. Chtěli jsme zaparkovat u přehrady Rozkoš na malém poloostrově u Nahořan, ale už je tam zákaz vjezdu. Tak parkujeme na Stlp. Rozkoš (50.3644714N, 16.0596028E).

Za 375,- Kč na 24 hodin, včetně kompletního servisu. Místo je hezké, kousek k vodě a voda na koupání příjemná. Boty do vody doporučeny, jsou tu u břehu kameny. Škoda jen, že ne všichni karavanisti jsou slušně vychovaní. Vedle nás byla hlučná partička, to už můžeme jet do kempu, kde bývá obvykle kravál. Ale dobře, strávili jsme den odpočinkem, koupáním, vařením a také mírnou debordelizací. Teprve k večeru jsme se sebrali a na kolech dojeli do Nového města nad Metují. Dá se po silnici nebo po cyklostezce, teď byla dost blátivá, ale jinak super. Dohromady cca 20 km, nic náročného. Rozhodně stojí za to prohlídka Jurkovičova mostu (50.3447000N, 16.1491311E), náměstí s krásnými domy a podloubím, kde bydlely vlaštovky a bylo zajímavé je pozorovat, jak krmí mladé (50.3439233N, 16.1514581E) a cukrárny U Kamily. Spát jdeme skoro v jednu, dokud sousedé konečně neztichli.

6.den - čtvrtek 2.7.

Ráno snídaně, sbalit a servis. Odjíždíme do Nového Města nad Metují na kafíčko a vlaštovky. Pak odjezd směr Žamberk. Městečko moc pěkné, prošli si náměstíčko a pak šli do Muzea starých strojů (50.0957011N, 16.4584478E). Muzeum je umístěno v bývalé textilní továrně Vonwiller. Sem jsme jeli cíleně a celý den jsme tu i parkovali. Tuto záležitost nelze totiž vynechat. Je zde neuvěřitelná expozice funkčních parních strojů, válců, lokomotiv, stabilních motorů. Je možno nakouknout do dílen, kde se tyto stroje restaurují ze šrotu na krasavce. Pracuje tady neuvěřitelná parta nadšenců. Jedná se o unikátní projekt, který nemá obdoby v celé Evropě. My tuto partu nadšenců sledujeme už nějakou dobu, protože se nám líbí, jak někdo dokáže rukama vrátit starým věcem krásu, duši a funkčnost.

Prohlídku je nutno předem domluvit, což jsme samozřejmě neudělali, ale pan průvodce je také nadšenec a ochotně nás přidal k jiné skupince (dohromady se nás nasbíralo 10). Strávili jsme tam přes dvě hodiny. Je zde i výstava veteránů (majitelé si je zde parkují a  vystavují).  Vonwillerka (čti fonvilerka, bývalá textilní továrna) opravdu osloví všechny návštěvníky.

Pak ještě drobný nákup ve městě a začalo lejt. Nevadí, jedeme do Velkých Losin.

Parkujeme u Therme park Losiny (sýra, minerály a teplá voda, sauny a masáže). Zákaz tu není, je tu klid (50.0354689N, 17.0401303E).

7.den - pátek 3.7.

Ráno zahajujeme prohlídkou papírny (50.0297569N, 17.0382236E) (pořád parkujeme u termálů a parkoviště se začíná zaplňovat). Stíháme na první turnus od 10:00, I. prohlídkový okruh. Zahrnuje historii výroby papíru, historii papírny, ukázku strojů, krátký, moc povedený film a prohlídku vlastního provozu. Je to moc pěkné. Ruční papír se zde vyrábí nepřetržitě 420 let v podstatě nezměněné podobě. Produkty jsou krásné a vyváží se do celého světa.

www.muzeumpapiru.cz

Pak následuje nezbytné kafíčko a suprová česnečka v papírenské restauraci.  Cestou ještě zmrzka a balíme si věci do termálů a vyrážíme se koupat, saunovat a povalovat zbytek dne. Naše velká premiéra. Nakonec se to dalo vydržet. I suprová masáž. Odcházeli jsme kolem osmé. Zůstáváme na parkovišti další noc. Jsme tu úplně sami. Po tom všem cachtání jsme usnuli jak dudci. Po půlnoci dorazila další obytka.

8.den - sobota 4.7.

Ráno jsme vstali brzy a bez snídaně hned vyrazili do Červenohorské sedlo. V pohodě zaparkovali a než jsme se nasnídali, tak zde bylo plno. Byl to dobrý tah. Jára naplánoval trasu na kola na celý den, mělo to být cca 47 km. Velmi jsme ocenili elektrokola. Jeseníky jsou prostě hory a na Praděd je to vždycky do kopce. Až po cestě jsme se dozvěděli, že ta noční obytka byly naši kamarádi a chtěli nás ráno překvapit. Tak nás to mrzelo, že jsme se minuli. No třeba se ještě během dovolené potkáme. No nic, už jsme na cestě a šlapeme do pedálů, až se z nás kouří. Oběd si dáváme v Letních lázních v Karlově studánce. Lázně jsou tu krásné a malebné, jídlo rychle dodané a celkem dobré. prohlížíme si zdejší domy, některé jsou hodně staré a jsou velmi krásné.

Zjistili jsme také, že tu mají nabíječky na elektrokola. Dokonce k tomu existuje mapa těchto nabíječek po celých Jeseníkách. Budeme to muset více prozkoumat. Je to prima. Taky je zde dost půjčoven elektrokol. Nelze se divit, ne každý  je na tom tak fyzicky, aby vyšlápl všechny ty kopce jen na vlastní pohon. Potkali jsme jednoho staršího pána, dobře k sedmdesátce a ten nás naprosto bravurně trhnul na závodním kole do kopce a jen na vlastní pohon. Málem jsme upadli do pangejtu. Borec.

Výhledy z Pradědu byli dnes obstojné, ale byly tam tedy davy lidí. Moc jsme se nezdrželi. Také foukal opravdu studený vítr. Pak už jsme se obrátili na zpáteční cestu. Některé povrchy nám dali zabrat, ale cesty pro cyklo celkově fajn. Ve finále jsme ještě pěkně zakufrovali, tak že z 47 km je 59 km s převýšením 1688 m. U auta se pouštíme do melouna, máme žízeň a pomáhá nám to i na chvilku zahnat hlad, než se udělá večeře. Máme grilované brambory a vepřové na cibulce a kapii. Na závěr tmavé medové pivo.

Okolo nás se vyrojilo dalších 6 obytek. Zákaz tu není, platit nikdo nic nechce. Jsme zvědaví, jak dlouho to takto vydrží. Popravdě bychom i rádi zaplatili za stání pár korun, hlavně jen, aby ta možnost zde byla i do budoucna. Zůstáváme na noc (50.1248933N, 17.1523653E).

9. den - neděle 5.7.

Ráno po snídani balíme a jedeme směr Olomouc. Chceme si prohlédnout centrum a pak vyzvednout Háňu na hlavním nádraží. Parkujeme v boční ulici, hned vedle centra (je tu hodně placených zón, 30,- Kč/hodinu, ale v so-ne je zdarma). Centrum Olomouce je krásně a prázdné. Orloj je v rekonstrukci a prodejna tvarůžků zavřená. Objevili jsme zajímavou kavárnu V lese, kde se líbí mně, ale na Járu tam vaří trochu moc zdravě (49.5930786N, 17.2533703E). Vyzvedli jsme Háňu na nádraží a jedeme na Slovensko.

V Pochabanech máme sraz s přáteli a jedeme na Kulháň (48.7052611N, 18.0966806E). Je zde vyhlášená venkovní restaurace zaměřená výhradně na pečeno-uzené pstruhy. Už jsme tu před léty byli  a moc si pochutnali a nyní máme znovu boule za ušima.

www.kulhan.sk

Sedíme, povídáme a čas příjemně běží. Pak se přesouváme do Pochaban a povídáme a povídáme (parkujeme u přátel na zahradě, proto tento spot neuvádíme).

10. den - pondělí 6.7.

Po snídani a loučení pokračujeme směr Bánovce nad Bebravou. Dnes je opravdu horko a únava z propovídané noci se hlásí. Parkujeme u vodní nádrže Velké Uherce (48.5956133N, 18.4555719E).  Dá se tu zaparkovat a koupat. Odpočíváme, vaříme oběd, koupeme, dopisujeme stránky. Pak míříme směr Vtáčnik. s cílem zdolat ho další den. Parkujeme kousek od naučné stezky Vtáčnik v Gepnárovej dolině. je zde tábořiště u potoka (48.6498422N, 18.5790972E). Využíváme místní ohniště k opečení klobásek, Háňa našla obrovského roháče (tak že pozorování) a jdeme spát.

11. den - úterý 7.7.

Ráno po snídani balíme věci na túru a vyrážíme na Vtáčník (48.6248919N, 18.6351161E). Celkově nás čeká 16 km s převýšením cca 1 km. Nahoru nám to trvalo 3 hodiny,10 minut. Podle vrcholové knihy  jsme takový běžný průměr. někteří tam i běhají.  Dolu je to delší, ale pozvolnější cesta. Ke konci už nás nohy bolí, ale to nebrání tomu, vyrazit si ještě další kus cesty na večeři do Chaty pod Končitou. Dali jsme si kotlíkový guláš (byla to ale polívka), smažák (ten jsme neměli několik let a grilovaný hermelín s brusinkami. Bylo to celkem dobré, ale musím říct, že dost drahé.  Zůstáváme na tábořišti ještě tento večer, je tu klid a pohoda. Večer se válíme a koukáme na docela pěkný film. Noc v pohodě, dokonce se k nám na noc přidal mladý pár ve stanu.

12. den - středa 8.7.

Ráno vyrážíme do termálů Malé Bielice (48.6221789N, 18.3386586E).

Parkujeme s obytkou na parkovišti letiště, které je hned vedle. Nabrali jsme tam i vodu a zaplatili 5 EUR. Jedná se o straší termály, rozšířené o koupaliště a brouzdaliště pro děti. Patří k těm levnějším i s ohledem na stav zázemí. Ale je zde příjemně teplá voda, balneo bazén pořád pouští různé trysky a obsluha příjemná. Kafe a jídlo je tradičně nic moc. Je to celkem škoda, ale je to možná tím, že lidé obecně smažené a sladké chtějí a jen my bychom rádi normální kvalitní jídlo. Káva na Slovensku obecně není žádná sláva, takový "italský" standard (Lavazza a Segafredo), ale v termálech je to opravdu bída. Rozpustná břečka z mašiny. Třeba to časem také vylepší.

Vykoupaní a rozmočení sedáme do auta a padá návrh vyrazit do Budapešti. Na severu prší a je zima a špatné počasí se blíží i na jih. V Maďarsku je předpověď výrazně příznivější. A ještě jsme tam nebyli. Cesta poměrně ubíhala dobře, dorazili jsme před šestou a zaparkovali jsme v centru (47.5007919N, 19.0465942E), kousek od Szechényho mostu, je krásný a navazuje na tunel v kopci. Platí se zde ve všední dny od 8 do 18 hodin a smí se tu parkovat maximálně 3 hodiny. Vyrážíme na obhlídku centra Budapešti. Je krásně nasvícená, všechny mosty, Parlament, hrad. Rozhodně to stojí za to to vidět večer. Je krásný letní teplý večer, dokonce je horko, teprve kolem desáté trochu vychládáme.  Prohlédli jsme si  - zde doplnit památky a trasu.

Večer přejíždíme z placeného parkoviště na parkoviště na nábřeží (47.4948736N, 19.0431944E), kde se neplatí nic. Není to ideální místo, je tam hluk z aut, ale zvolili jsme kvůli tomu, že jsme chtěli druhý den prochodit památky a mít to vše po ruce. Parkování v centru obvykle stálo kolem 400 HUF na hodinu, což není taková hrůza, ale je omezeno na maximálně 3 hodiny.  Což je komplikace. Tak že to chtělo špunty do uší a skousnout, že to není krásné místo. Ale zase jsme hned ráno po snídani mohli vyrazit.

13. den - čtvrtek 9.7.

Prohlídka Budapešti - doplnit

Na noc přejíždíme na parkoviště u nádraží Keléti-pu (47.5013733N, 19.0846431E). Háňa brzy ráno odjíždí do Prahy, tak chceme eliminovat riziko hustého provozu, který v Budapešti je opravdu hrozný. Je zde překvapivě klid a nikdo nás nevyhání. Na noční přespání lze doporučit, od 8:00 je však už placené a maximálně na tři hodiny. Jinak nádražní budova je krásná a z části už opravená, krásné fresky a štuky.

14. den - pátek 10.7.

Vyprovázíme Háňu na vlak, ještě jí běžíme do auta pro fleesovou deku, klimatizace jede v EC na plné pecky a čeká jí skoro 8 hodin cesty. To by přijela domů jako rampouch.

Snídáme a odjíždíme do města Gödölló na barokní zámek, kam jezdívala císařovna Sisi na letní byt (47.5955778N, 19.3476147E).

Zámek je z velké části opravený a je nádherný. Zahrady jsou volně přístupné a také moc pěkné. Dali jsme si u v kávu. Parkoviště jsou kolem zámku a drobně zpoplatněná, my jsme stáli za neopraveným křídlem, byl zde prima stín (47.5959119N, 19.3460225E).

Následně jedeme směr Miskolc do termálů Barlangfürdó. Tyto termály jsou opravdu kuriozní, velká část je v jeskyni a je to krásné. Dá se jít na celý den nebo na 4 hodiny, což nám velmi vyhovovalo.

V městečku se hodně staví, budou zde další lázeňské hotely a aquaparky, ale nás zajímala opravdu jen ta jeskyně. Kvůli výstavbě se musí parkovat na velkém záchytném parkovišti a dojít kus pěšky, ale není to žádná katastrofa, část cesty vede podél říčky v zeleném parku (48.0668803N, 20.7538350E).

K večeru na parkovišti ještě povídáme s karavanisty z Moravy a míříme na hrad Diósgyör (48.0978756N, 20.6893378E).

Je tu nějak plno, courají tu lidi všeho věku, ale místo jme na parkovišti našli. Jdeme se podívat, co se to tu děje. Na nádvoří hradu jsou stánky a vinaři nabízejí svoje vína. A taky je tu zmrzlinář se skvělou zmrzlinou. Chvíli okukujeme a nasáváme atmosféru, ale jsme hodně unavení a jdeme za chvíli do auta. Ani neslyšíme, že trošku hraje hudba a lidé, kteří jdou okolo auta si povídají. Kdy akce skončila netušíme, ale v noci bylo krásné ticho a spalo se zde velmi dobře (48.0981289N, 20.6849806E).

Zde jsme nabrali vodu (brzy ráno, on je tam tak trochu zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu) - 48.0980322N, 20.6874000E